تبلیغات
مرجع فایل پزشکی - معرفی و دانلود فایل کامل گزارش كارآموزی سیستم الكتریكی خودرو در نمایندگی سایپا كد 1543
 
مرجع فایل پزشکی
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : صد سو
مطالب اخیر
نویسندگان

گزارش كارآموزی سیستم الكتریكی خودرو در نمایندگی سایپا كد 1543

  • گزارش كارآموزی سیستم الكتریكی خودرو در نمایندگی سایپا كد 1543
    گزارش كارآموزی سیستم الكتریكی خودرو در نمایندگی سایپا كد 1543 در 60 صفحه ورد قابل ویرایش
    دسته: کارآموزی
    بازدید: 1 بار
    فرمت فایل: doc
    حجم فایل: 83 کیلوبایت
    تعداد صفحات فایل: 60

    قیمت فایل: 4,000 تومان

    پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.

    پرداخت و دانلود

    گزارش كارآموزی سیستم الكتریكی خودرو در نمایندگی سایپا كد 1543 در 60 صفحه ورد قابل ویرایش

    فهرست مطالب

    عنوان ...................................... صفحه

    تاریخچه ..................................... 1

    استارت ..................................... 5

    كلید قطع وصل موتور استارت .................. 7

    دستگاه تبدیل سرعت .......................... 8

    مولد برق یا دینام .......................... 9

    آنالیز دستگاه استارت و دینام ............... 10

    قطع كننده جریان معكوس ...................... 12

    آفتامات .................................... 16

    دستگاه ایجاد جرقه ........................... 19

    دستگاه احتراق اجزا .......................... 20

    كوئل ....................................... 20

    دلكو ....................................... 21

    درب دلكو ................................... 24

    خازن ....................................... 25

    شمع ها ...................................... 26

    بازدید شمع .................................. 27

    انواع شمع ................................... 28

    مگنت ....................................... 30

    تأخیر یا تقدم زمان احتراق .................... 31

    ریتارد ..................................... 32

    سیم كشی اتومبیل ............................  34

    رنگ های متفاوت  برای شناسایی سیم هاء........ 36

    ادوات داشبورد .............................. 36

    داشبورد پیكان .............................. 40

    روش تعویض فیوز دلكو ........................ 43

    نصب و تنظیم پلاتین ........................... 44

    طرز تعیین سیلندر شمارة یك و وایره آن ......... 45

    مراقبت اساسی سیستم برق ..................... 47

    فیوز ....................................... 48

    استفاده از فازمتر برای عیب یابی ............. 49

    آزمایش آفتامات ............................. 49

    ردیابی و رفع اشكال تعدادی از ایرادات برقی .. 51

    الكترونیك در خودرو .......................... 52

    نقش EIS در خودرو ........................... 53

    سیستم جرقه (EIS ) .......................... 53

    سیستم جرقه (EFI ) .......................... 54

    سنسورها .................................... 55

    تاریخچه شركت سایپا

    شركت سهامی عام ایران در تولید اتومبیل ( سایپا) در سال 1344 در زمینی به مساحت 240 هزار متر مربع ( در حال حاضر فقط مساحت زمین كارخانه مركزی 415 هزار متر مربع می‌باشد ) و زیر بنایی 20 هزار متر مربع با سرمایه اولیه 160 میلیون  ریال بنام شركت سهامی تولید اتومبیل سیتروئن ایران تاسیس گردید. در تاریخ 15 اسفند 1345 ثبت و در اواخر سال 1347 به مرحله بهره برداری رسید.

    این شركت تولید اولین محصولات خود را كه شامل «وانت آكا » و سواری «ژیان » بود با روش  كاملا دستی و بدون بهره گیری از تجهیزات و امكانات مدرن آغاز كرد. تولیدات شركت بعد از سال 1353 به واسطه استفاده از ابزارهای جدید و مكانیزه شدن برخی از بخشهای   تولیدی ، سیر صعودی یافت و بر تنوع محصولات شركت نیز افزوده شد بعنوان مثال می توان به تولید خودروهای: مهاریی ، پیكاب در مدلهای معمولی دولوكس و كار اشاره نمود.

    نام شركت در اوایل سال 1354 با حذف كلمه سیتروئن از انتهای عبارت فرانسوی آن به «شركت سهامی ایرانی تولید اتومبیل » به نام اختصاری
    (سایپا ) كه ما خود از عبارت فرانسوی Annonyme Iranione De Productive Automobile  میباشد ، تغییر یافت .

    این شركت در 16 تیرماه 1358 تحت مالكیت دولت در آمده و از 18 آذرماه 1360 تحت سرپرستی سازمان گسترش نو نوسانی صنایع ایران قرار گرفته و بر اساس مصوبه مورخ 1/2/65 هیأت وزیران ، كلیه سهام سرمایه آن به نمایندگی از طر ف دولت جمهوری اسلامی بنام سازمان گسترش و نوسان سازی صنایع ایران منتقل گردید در دی ماه سال 1378 به پیروی از سیاست های مالی دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر كاهش تصدی دولت و خصوصی سازی شركتهای دولتی و به موجب تبصره35 قانون بودجه كل كشور باواگذاری بیش از 51 % سهام این شركت به غیر ، سایپا نیز در زمره شركتهای خصوصی قرار گرفت امروزه شركت سایپا با در اختیار داشتن  بیش از80 شركت تابعه و وابسته بصورت مستقیم و غیر مستقیم ، به گروه خودرو سازی بزرگ با امكان تولید انواع مختلف خودرو تبدیل شده است.

    سالمانی شركت سایپا:

    1334 : تاسیس شركت به نام شركت سهامی تولید اتومبیل سیستروئن ایران»

    سالنمای شركت سایپا:

    1344 : تاسیس شركت به نام شركت سهامی تولید اتومبیل سیتروئن ایران.

    1347 : بهره برداری و شروع فعالیت با تولید انواع مدلهای خودرو «ژیان»(1359 ـ 1347 )

    1354: تغییر نام شركت به «شركت سهامی ایرانی تولید اتومبیل» و تبدیل شدن به شركت سهامی عام .

    1355 : تغییر«رنو5» در مدلهای سده درب و 5 درب ( 1372 ـ 1355 )

    1362: تولید «وانت نیسان» با حجم موتور CC 2000 (1369ـ 1362 )

    1369 : تولید«وانت نیسان» با حجم موتور cc 2400 ( در شركت زامیاد ادامه دارد)

    1371 :تولید «وانت نیسان دو كابین» با حجم موتوری cc 2400 (1373 ـ 1371 )

    1371 : تولید «رنو 21 » ( 1373 ـ 1371 )

    1372 : تولید«پراید كاربراتوری» در مدلهای CD5 ، LX ، GTX ( ادامه دارد) .

    1374 : كسب رتبه اول كیفیت در بازار داخلی و تكرار این رتبه در سالهای 1375 ، 1376 ، 1378 .

    1377 :دریافت اولین گواهینامه ISO 9001 در صنعت خودروسازی كشور از موسسه QMI كانادا.

    كسب گواهینامه بهترین شركت تولیدی در میان شركتهای تحت پوشش وزارت صنایع انجام مقدمات عملیات گسترده برای ساخت داخل نمودن قطعات محصولات تولیدی .

    1378 : موفقیت در تعمیق ساخت داخل محصولات تا سطح 81 % ارزش CDK پراید و 795 در مورد نیسان اخذ تایید به انطباق مشخصات گازهای خروجی آلاینده با استاندارد ECE 1504 و دریافت لوح سبز تبدیل شدن به یك گروه خودروساز بزرگ با امكان تولید انواع كامل خودرو( (Full Range عرضه متجاوز ار 51 % سهام شركت به بخش خصوصی .

    1379 : تولید سواری « پراید face life » و «پراید انژكتوری» در مدلهای مختلف (ادامه دارد ) . دریافت لوح رتبه اول كیفیت در میان تولید كنندگان وانت در ایران از نیسان ژاپن » دریافت لوح تقدیمی از وزارت صنایع بعنوان واحد نمونه صنعتی كشور .

    تامین كلیه قطعات نیسان توسط سازندگان داخلی و توقف خرید CKD نیسان .

    1380 : دریافت اولین گواهینامة كیفیت Q59000 در صنعت خودروسازی كشور از  QMI كانادا.

    دریافت گواهینامه‌های OHSAS18001 و 14001 ISO (مدیریت ایمنی، بهداشت و زیست محیطی) از موسسه DNV هلند.

    بهره برداری از خطوط جدید تولید ( طرح و توسعه ) پروژه‌های رینگ خومشهر، مالبیل و شیشه ایمنی كسب مقام اول در زمینه بهترین عملكرد «سبز» از دومین نمایشگاه محیط زیست شروع تولید محصول «زانتیا» در مدلهای لوكس و سوپولوكس و «كاروان» .

    1381 : دستیابی به رشد بی سابقه 64 درصدی در میزان تولید پراید.

    انجام مقدمات و تمهیدات لازم جهت واگذاری عملیات فروش وانت نیسان به شركت زامیاد از ابتدای سال 82 .

    تولید آزمایشی خودرو جدید پراید 141 و معرفی آن به بازار.

    انجام مقدمات گسترده جهت دریافت گواهینامه Iso 9000;2000 و دریافت آن از موسسه بین المللی DNV در اوایلر سال 82 .

    دستگاه تبدیل سرعت:

    به علت جریان  شدیدی كه بوسیله موتور استارت گرفته میشود تا لنگر زیادی حاصل كند تا این لنگر بر مقاومت غلبه كند و قطعات دوران كننده را به سرعت به حركت در آورد. بایستی موتور خودرو سرعت بگیرد والا ادامه كار موتور استارت سبب گرم شدن  زیاد از حد آن می‌شود: بنابر این لازم است كه لنگر حاصل از موتور استارت به فلایویل كه جرم بزرگ و سنگینی می باشد كه روی پیرامون خود دنده های ریزی دارد چرخ طیار بوسیله ی اتصال به میل لنگ نیرو را به موتور انتقال میدهند.

    مهم : تعداد دنده های فلایویل همواره 16 برابر تعداد دنده های استارت است. بنابراین می توان گفت نیروی موتور استارت 16 برابر شده در جهت روشن شدن موتور مصرف می گردد.

    یك موتور استارت كه بین چرخ دندههای با فلایویل نسبت  رعایت شده سرعت دورانش باید rpm 3200 باشد تا بتواند به میل لنگ سرعت كافی بدهد . این موضوع خود مسئله ای مهمی نیست اما وقتی خودرو روشن شد، موتور حداقل با سرعت rpm600  خواهد چرخید و اگر در این موتور استارت با موتور خودرو درگیر باشد این سرعت بحرانی سبب از هم گسستگی موتور استارت میشود. پس دستگاهی لازم است كه بتواند فوراً استارت را از موتور خودرو (فلایول ) جدا كند و از خرابی استارت جلوگیری بعمل آورد . این دستگاه «بندیكس» نام دارد موتورهای قدیمی تر از نوعی كلاچ جلورونده و برگشت دهنده استفاده می شد.

    در استارت هنگامی كه سیم پیچ القا كننده آن تحریك میشود حركت مغزی آهنی آن سبب حركت چرخدنده شده و در گیر شدن آن با فلایول بوسیله ی اهرام تغییر امكان می دهد. حركت بیشتر مغزی آهنی جریان الكتریكی را از سیم پیچ اصلی عبور داده سبب چرخیدن موتور استارت می گردد در مدت چرخیدن موتور اصلی استارت نیروی حاصل از سیم پیچ اصلی توسط كلاچ مخصوص یا دستگاه بندیكس به فلایویل منتقل می شود. كلاچ مخصوصی دارای یك قسمت دندهای داخلی است و بوسیله یك قطعه فلزی به نام «پاستین» دارای یك سری شیارهای داخلی  است در آنها قرقره ای كه یك طرفش باریكتر است قرار دارد وقتیكه موتور استارت می چرخند قرقره به سمت قسمت باریكتر رانده شده وسبب درگیر شدن میشود. هنگامی كه موتور خودرو ، استارت و  گلویی آن و پوسته ی پاستین را تندتر می چرخاند، قرقرها به سمت شیارهای و سیعتر حركت كرده و چرخدنده ی استارت از چرخدنده فلایویل آزاد میشود.

    توجه : مجموع چرخدندهای استارت و پاستین بطوریكه دارای لقی باشند روی محور سیم پیچ اصلی كه دارای زائده ی خارجی است قرار می گیرد.  بطوریكه فرورفتن پاستین درگیر شده  و عمل میكند. هنگامیكه موتور می چرخد ، تأخیر حركت مجموعه  پاستین به علت نیروی «ماند » یا اینرسی سبب پیچ خوردن محور به سمت جلو میشود، بنابراین محور آن قدر به سمت جلو میرود تا با فلایول درگیر شود، بعد از اینكه موتور خودرو روشن شد چون چرخدنده یاستارت سریعتر از موتور استارت می چرخد مجموعه ی پاستین عقب هدایت شده و چرخدنده ی استارت فلایویل  جدا میشود.

    مولد برق (دینام)

    وظیفه اصلی دستگاه مولد تولید انرژی الكتریكی ذخیره آن در باطری خودرو می باشد دینام مانند یك ژنراتور انرژی مكانیكی موتور خودرو را به انرژی الكتریكی تبدیل میكند.

    در خودروهای جدید شامل مولد و قسمت تنظیم كننده جریان و ولتاژ می باشد  دستگاه تنظیم كننده شامل قطع كنند. جریان در جهت معكوس تنظیم كنند. جریان و ولتاژ میباشد . مولد همیشه بوسیله تسمه ای  از روی پولی میل لنگ به موتور وصل شده است . قاعدتاً مولد ها دارای یك سیم پیچ (شنت ) موازی یعنی سیم پیچ میدان مغناطیسی با سیم پیچ اولیه موازی است.

    آنالیز دستگاه استارت و دینام:

     نیروی محركه باطری  مقاومت باطری  نیروی ضد محرك  و  به ترتیب مقاومت های سیم پیچ مغناطیسی و سیم پیچ اصلی موتور استارت است  مقاومت‌های باطری بارهایی را نشان میدهد كه بوسیله دستگاه (آنژكش ) تولید جرقه  به باطری دینام برق میدهند.  نیروی محركه الكتریكی  و  به ترتیب مقاومتهای  سیم پیچ اصلی در مولد و سیم پیچ مغناطیسی آن است.

    این مدار یك سیمه بوده كه سیمEarth  آن مشترك است.

    (دینام) مولد موتور ماشین باید مجهز به وسایل سرد كردن سیم پیچ دینام و سیم پیچ اصلی می‌باشد چون حرارت زیاد  در سیم پیچ تولید می شود بنابراین یك پروانه فلزی در انتهای پولی دینام وصل می شود. طرز سیم پیچ شدن دینام به این قرار است. نیروی محركه مولد با  و اختلاف پتانسیل بین2 سر مولد با VGT  نشان داده میشود مقاومت سیم پیچ اصلی و سیم پیچ مغناطیسی به ترتیب و  و می باشد.

    شدت جریانی كه از سیم پیچ اصلی عبور می كند به ترتیب و  است. مقاومت بار را با   نشان داده می شود.

    روابط مربوطه به مدار مولد را از قانون كیرشهف بدست می آوریم

    قطع كنند جریان معكوس:

    این دستگاه  جز یك كلید الكترو مغناطیس نیست كه 2 عمل زیر را انجام می دهد.

    1- از عبور جریان باطری به  داخل مولد در هنگامی كه ولتاژ باطری با لاتر از ولتاژ مولد است جلوگیری میكند چه در صورت عبور چنین جریانی مولد مثل موتور كار خواهد كرد.

    2- جریان مولد را هنگامی كه ولتاژ ش از ولتاژ باطری  بیشتر است برای پر كردن باطری و تامین سایر احتیاجات الكتریكی عبور می دهد.

    توضیح راجع به كلید قطع كننده جریان معكوس :

    اگر ولتاژ دینام بیشتر از ولتاژ باطری باشد كلید قطع و وصل بسته و جریان از دینام به سمت باطری جهت شارژ حركت میكند  و اگر ولتاژ دینام كمتر از ولتاژ باطری باشد عملیات عكس اتفاق می افتد.

    در موتور هم شدت جریان با ید  كنترل شود هم شدت  ولتاژ . ولتاژ زیاد در انتهای مولد ممكن است دستگاه های الكتریكی را خراب نماید و جریان زیادی كه از سیم پیچ اولیه می‌گذرد (اصلی ) ممكن است سبب گرم شدن سیم پیچ وسوختن آن شود تنظیم  ولتاژ  و شدت جریان در خودرو جداگانه انجام میشود. وا ضح است با زیاد شدن سرعت سیم پیچ اصلی نیروی محركه الكتریكی   هم زیاد میشود و در رابطه 3 ولتاژ 2 سری مولد یعنی VTg  زیاد شده رابطه 4 نشان میدهد كه شدت جریان مغناطیسی مولد زیاد شده  را نیز زیاد میكند  همین كه ولتاژ دو سر مولد زیاد شده   تا مادامی كه  ثابت است زیاد می‌شود.

    بنابراین ولتاژ زیادی به مقاومت ها وارد شده سبب خرابی آن می شود اثر زیادشدن را در رابطه 5 میتوان دید.

    اگر مقاومت ثابت بماند و سرعت مولد بالابرود ولتاژ اضافی  از مقاومت ها عبور  خواهد كرد حال می پردازیم به حالتی  كه سرعت مولد ثابت بوده  و بابهم بستن مقاومت ها به طور موازی كم میشود.

    مقاومت های  موازی بوده بنابر این وقتی  كلید بسته است. مقاومت ها كم می‌شوند. جریان در مقاومت زیاد شد ه و را بطه 5 نشان می دهد كه جریان سیم پیچ اصلی زیاد است.

    به علت زیاد شدن آن  امكان دارد كه در اثر گرم شدن و اتلاف سبب  خراب شدن  عایق های سیم پیچ شده اتصالات  ذوب شده سیم پیچ خراب میشود.

    فرمول زیر اثر حرارتی جریان اضافه از خود را نشان می دهد كه

    كه انرژی حرارتی بر حسب ژول شدت جریان بر حسب آمپر و مقاومت برحسب اهم و زمان بر حسب ثانیه می باشد.

    دستگاه احتراق اجزاء:

    شامل دو مدار است كه عبارتند از : مدار اولیه و مدار ثانویه مدار اولیه با ولتاژ كم و مدار ثانویه باولتاژ زیاد كار می كند . مدار اولیه شامل باطری ، آمپرمتر ، كلید احتراق سیم پیچ اولیه كوئل، كلید قطع كننده یا پلاتین خازن است.

    مدار ثانویه شامل سیم پیچ ثانویه كوئل، كلید دورانی یا چكش برق، در ب و دلكو و سیم های هادی شمعها (وایر) در خودرو منبع انرژی الكتریكی باطری است، مولد باطری را شارژ مبكند. و نیروی كافی برای ما تولید می كند حال بعضی از قسمتهای این دستگاه را بررسی می كنیم.

    كوئل :

    كوئل بمانند یك ترانسفر ماتور افزاینده عمل میكند كه برق باتری را از 12V ، 25 تاV3000   جهت ایجاد جرقه آبی (گرم ) در فاصله  هوایی بین دو الكترود شمع ایجاد می نماید . مدار اولیه كوئل 200 دور سیم ، با قطر زیاد و مدار ثانویه 20000 دور سیم با قطر كم این سیم ها از قطر الكتریكی عایق بوده (نسبت به هم ) و به وسیله لاك پوشش داده شده اند هر دو این سیم پیچ بر روی یك هسته آهنی (اتوترانس ) پیچیده شده اند و در هنگام عبور جریان از سیم پیچهای آن در كوئل یك میدان مغناطیسی حاصل شده كه باعث القاء یك ولتاژ  زیاد در ثانویه می گردد. هنگامیكه جریان در مدار اولیه كوئل عبور كره سبب ایجاد یك میدان مغناطیسی پیرامون سیم پیچ اولیه می گردد.

    این ولتاژ به حدی است كه میتواند یك ولتاژ بزرگی در سیم پیچ ثانویه تولید كند.

    بنابراین تغییر جریان در مدار اولیه یك جریان در مدار ثانویه كوئل میشود طبق اصل القاء)

    ولتاژ و جریان حاصله از  مدار ثانویه خیلی بیشتر از ولتاژ مدار اولیه است و هنگامیكه از فاصله هوایی بین دو الكترود شمع عبور كند با گرمای خود سبب احتراق سوخت شده موتور كار می كند.

    قانون فارادی برای كوئل قابل بسط است كه به این صورت نوشته می شود :  

    كه در این رابطه : فلوی مربوط ، N  دور سیم است .

    ولتاژ در سیم پیچ اولیه محدود به ولتاژ باطری نیست زیرا تابعی از تغییرات در جریان است كه این جریان ممكن است به طور ناگهانی ولتاژ تا حدود 250V  تغبیر كند. در مدار ثانویه به تناسب آن ولتاژ 25000 ولتی تولید می كند رابطه ولتاژ و جریان در یك سیم پیچ القایی به شرح زیر است.

    m : ضریب القاء دو جانبه در سیم پیچ است و ضریب القاء دو طرفه در هر دو سیم پیچ اثر می‌كند یعنی تغییر میدان مغناطیسی سبب بالا رفتن ولتاژ ثانویه و همین تغییر سبب تغییر در جریان میشود .

    دلكو:

    به عنوان تقسیم كننده برق بین شمها عمل می كند به این صورت كه نیروی چرخش میله دلكو از میله با دامك گرفته شده و با دامك كه روی میله دلكو قرار دارد و تعداد  زائده های آن به تعداد سیلندرهای خودرو می باشد با این عمل سبب باز و بسته شدن دهانه پلاتین شده و برق درزمان معین بین شمعها تقسیم میشود.

    دلكو دارای قسمتی از مدار اولیه و قسمتی از مدار ثانویه است ، از نظر محل قرار گیری قسمت مربوط به مدار اولیه در نیمه پایین آن واقع بوده و قسمت ثانویه در بالای دلكو است.

    مدار اولیه شامل كلید قطع و وصل كننده (پلاتین) و یك خازن است.

    پلاتین شامل یك قسمت قطع و وصل كننده (دهانه ) و یك بادامك مخصوص میله دلكو است.

    میل پلاتین (قطع و وصل كردن مدار اولیه احتراق است) در مدتی كه مدار .وصل است جریان در مدار اولیه كوئل برقرار بوده و تدرجاً در سیم پیچ اولیه ذخیره میشود سپس هنگامی كه مدار قطع شد (دهانه پلاتین باز شد ) یك متغیر ناگهانی در شدت جریان روی داده و ولتاژ زیادی در سیم پیچ ثانویه طبق رابطه es ایجاد میكند. انتهای پایین پلاتین به یك نقطه ثابت متكی است، همین كه بادامك چرخید یك زائده با دنباله‌ای كه مربوط به اهرام قطع  و وصل كننده جریان می باشد و انتهای بالایی پلاتین را از انتهای پایین آن دور می كند مدار اولیه قطع میشود سپس با چرخیدن بیشتر بادامك قری كه مربوط به اهرام قطع و و صل كننده است سبب اتصال دو انتهای (فك های پلاتین ) به یكدیگر شده ، مجدداً جریان برقرار می شود .

    زمانیكه دو انتهای پلاتین به هم وصل هستند ، ولتاژ كه به ثانویه القاء میشود خیلی مهم است ، مدتی كه این دو انتها به هم وصل هستند مدتی است كه بادامك بین دو زائده در حال گشتن است این زمان بر حسب ثانیه حساب میشود چنین بادامك با سرعت میله دلكو میگردد دلكو به میل لنگ به طریق میله بادامك وصل بوده و نسبت سرعت محور دلكوو و میله بادامك 1 به 1 است بنابراین در یك موتور چهار زمانه بادامك دلكو با سرعت نصف سرعت میل لنگ می چرخد:

    Rpm: : تعداد  دوران

     موتور در دقیقه

    فرمول زیر نشان می دهد زمانیكه لازم است تا بادامك دلكو بین دو زائده بچرخد چنین میشود:

    :t زمان بر حسب ثانیه

    CA  زاویه مورد استفاده بین دو زائده بادامك دلكو بر حسب درجه

    مقدار زاویه مورد استفاده بین دو زائده با دامك همان تنظیم دهانه پلاتین است مدار ثانویه دلكو شامل یك چكش بر ق و یك  سر پوش و یك قطعه دوار است قسمت دوار به بادامك محكم شده،سرعت میله دلكو می چرخد این قطعه شامل پایه پلاستیكی جاروبك و الكترود فلزی است دو قسمت فلزی ذكر شده به هم مربوط هستند جاروبك فلزی با الكترود مركزی درب دلكو دارد و الكترود فلزی ضمن دوران با محلهای عبور شمعها جریان را برقرار میکند

    قیمت فایل: 4,000 تومان

    پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.

    پرداخت و دانلود





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :